Czego szukasz?

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytania związane z SEO lub Wordpressem wpisz frazę i czekaj na podpowiedzi lub kliknij enter! Wyniki pokazują także linki do zewnętrznych źródeł.

11830 artykułów w bazie

Kanibalizacja słów kluczowych, wstępna diagnoza i naprawa na WordPress

Kanibalizm słów kluczowych to zjawisko, które mimowolnie zaczyna samo występować na naszej stronie www w sytuacji, kiedy ilość dodawanych przez nas wpisów rośnie. W końcu zaczynają się one powtarzać.

Dokładniej mówiąc, zaczynają nam się powtarzać nagłówki, śródtytuły, aż w końcu tworzymy wiele podobnych tagów. Efekt jest taki, że to sugeruje, że wiele podstron jest odpowiednie do wyświetlenia na dane słowo kluczowe np. tani komputer do biura.

frazę możemy też sprawdzić, używają wtyczki YOAST, wtedy zobaczymy podpowiedzi, które ukierunkują nas co do słowa kluczowego danego wpisu, jeżeli używamy jej przy wszystkich wpisach, powie nam ona, czy fraza została kiedyś już użyta

frazę możemy też sprawdzić, używają wtyczki YOAST, wtedy zobaczymy podpowiedzi, które ukierunkują nas co do słowa kluczowego danego wpisu, jeżeli używamy jej przy wszystkich wpisach, powie nam ona, czy fraza została kiedyś już użyta

W sytuacji, kiedy bot nie do końca jest przekonany, którą z naszych podstron, na której znalazł frazy “tani komputer do biura”, powinien wyświetlić, decyduje się na niewyświetlanie żadnej lub w lepszej dla nas opcji wyświetla nie zawsze tę podstronę, którą byśmy chcieli.

Jak więc ten problem znaleźć i rozwiązać?

Nie jest to o dziwo tak ciężkie, jak nam się wydaje, ale wymaga poświęcenia sporej ilości czasu. Tym większej im większy mamy serwis lub pomysłu, jak ten proces zoptymalizować. Najprościej zlokalizować wspomniany problem, badając nagłówki H1 (lub po prostu tytuły wpisów, jeżeli nie mamy ich w H1) lub też posłużyć się wyszukiwarką Google, aby to zrobić, wpisujemy: site:naszadomena.pl „nasz fraza”

przykładowy efekt:

site-wynikiJak widać, mamy tutaj dwa główne problemy. Pierwszy jest taki, że wszystkie podstrony zbiorcze, korzystają z jednego wypisu, a więc tekst występuje wiele razy w obrębie jednego serwisu, po drugie jest tutaj bardzo wiele stron zbiorczych, tagów, kategorii, które posiadają jeden wspólny nagłówek. W takim wypadku warto zastanowić się, czy nie warto z nich zrezygnować. Jak widać, wpis nie jest również najnowszy, być może warto by było napisać nowy odnośnie tego tematu, przekierować podstrony lub linkować do nowego wpisu? O tym więcej w dalszej części wpisu.

Co może nam sugerować, że strony w obrębie jednego serwisu będą próbowały ze sobą konkurować? Głównie należy skupić się na: title, adresie strony (przyjaznym linku), nagłówku znajdującym się w H1 i śródtytułach.

metaseoJeżeli chcemy łatwiej sprawdzić na meta dane wpisu, wystarczy doinstalować do chrome wtyczkę Meta SEO inspektor.

metaseo2

Przekierowanie wpisu

Po pierwsze możemy przekierować wpis na nowy. Sytuacja jest bardzo prosta. W 2012 roku opublikowaliśmy wpis “Tani komputer do biura od Lenovo”, sprawdzamy w Google Analytics i widzimy, że swoje dla nas zrobił, ale obecnie ruch na niego jest bardzo mało.

Więcej na temat przekierowań możesz przeczytać tutaj: http://www.seowordpress.pl/przekierowania-adresow-url-a-seo-2/

Miesiąc temu dodaliśmy wpis “Tani komputer do biura dla Pań”. Widzimy, że powtarza nam się zwrot “tani komputer do biura”, dobrym pomysłem jest więc przekierować adres www ze wpisu “Tani komputer do biura od Lenovo” na “Tani komputer do biura dla Pań”. Nikogo nie interesuje przecież stary, 4-letni komputer, ale za to każdy chętnie dowie się, jaki nowy komputer wybrać.

Jeżeli mamy dwa wpisy, ale oba cieszą się dużą popularnością (co łatwo sprawdzić np. w Google Analytics) i obie podstrony są widoczne w Google (co łatwo sprawdzić pierwszym lepszym narzędziem do analizy wyników wyszukiwania) na mimo wszystko inne frazy kluczowe, ale generują ruch, wtedy zostawmy je w spokoju. Zmiana w takim przypadku może spowodować, że stracimy obie frazy.

Linkowanie wpisu

Jeżeli z jakiś względów uważamy, że artykuł nadal jest wartościowy, ponieważ np. był to artykuł sponsorowany i musi tam zostać lub też toczy się pod nim lub toczyła wartościowa dyskusja, możemy ze wpisu starszego lub tego, który już posiada mniejszy ruch (lub mniejszy ROI), linkować do wpisu (podstrony), który już radzi sobie lepiej.

Po prostu na początku wpisu dodaj przykładowo taki tekst:

“Wiele nowych, tanich laptopów do biura znajdziesz w naszym najnowszym zestawieniu.”  i po prostu podlinkuj go do najnowszego wpisu.

Jeżeli mały artykuł powstał, ponieważ na oddzielnej stronie trzeba było wyjaśnić jakieś pojęcia, na pewno zawsze należy na koniec wpisu dodać notkę:

“Ten artykuł jest częścią większego wpisu, który znajdziesz tutaj.”

Inaczej nasz najważniejszy artykuł może się nie wyświetlać w wynikach wyszukiwania, ponieważ będzie on nagminnie linkował do innych. Pamiętać należy, że dla botów wyszukiwarek takie podstrony niekiedy niczym się nie różnią od stron kategorii, a jak wiemy, tych w Google jest coraz mniej wyświetlanych.

Pozbycie się podstrony?

Jedna z czynności, której po prostu nie należy robić w 99% przypadków. Jeżeli nie odpowiada nam treść, którą mamy na danej podstronie, przekierujmy ją po prostu na stronę główną.

Podsumowanie

Należy zwrócić jeszcze uwagę na takie aspekty, jak choćby ilość innych podstron, która linkuje do danej podstrony. Przykładowo więcej wpisów linkuje do kategorii “laptop do 2000 złotych” niż do wpisu “Laptop Lenovo do 2000 złotych”. Ponieważ mogą istnieć wpisy, które linkują do danej kategorii, ale nie zawsze dana kategoria na swojej pierwszej stronie linkuje do danego wpisu (ponieważ przykładowo ma już 20 podstron). To również wpływa na to jak dana strona jest silna lub słaba w obrębie naszego serwisu.
Optymalizując serwis pod konkretne słowa kluczowe z uwzględnieniem powyższych uwag, jesteśmy w stanie nazbierać sporo mocy praktycznie za darmo, która drzemie już w naszym serwisie. Zakładając nowe www, można od początku używać wtyczki YOAST i zaoszczędzić sobie sporo trudów w przyszłości. Pamiętaj jednak, aby nie tworzyć zbyt wielu podobnych słów kluczowych, tego wtyczka niestety nam nie wyłapie.

Udostępnij na: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

4 komentarze

Zostaw odpowiedź

Email nie będzie publikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz używać tych tagów HTML <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">

Oferuję szereg usług związanych z WordpressemSPRAWDŹ OFERTĘ
Przeczytaj inne:
Are You Wasting Your AdWords Budget? Lessons from 2,000+ AdWords Audits by @jakebaadsgaard

Are you wasting your AdWords budget? Here are a a few simple changes can dramatically improve the performance of your...

Zamknij