Czego szukasz?

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytania związane z SEO lub Wordpressem wpisz frazę i czekaj na podpowiedzi lub kliknij enter! Wyniki pokazują także linki do zewnętrznych źródeł.

3183 artykułów w bazie

SEO copywriting – czym jest i dlaczego jest taki ważny?

SEO Copywriting

SEO copywrtiting to, najogólniej rzecz ujmując, wszelkiego rodzaju teksty tworzone dla internetu. Zalicza się do nich na przykład treści na strony internetowe lub strony zapleczowe, opisy produktów do katalogów i sklepów internetowych, artykuły presell page czy też teksty synonimizowane: wszystko to, co potrzebne jest do samego funkcjonowania strony internetowej oraz do wszelkich działań związanych z jej pozycjonowaniem. Rodzajów tekstów tworzonych przez SEO copywritera jest bardzo dużo, ale wbrew pozorom sporo je ze sobą łączy.

SEO Copywriting

Dlaczego SEO copywriting jest taki ważny?

Osoby, które mają własne strony albo zawodowo zajmują się cudzymi, doskonale wiedzą, że od jakości SEO copywritingu zależy bardzo wiele. To strona internetowa firmy i zawarte na niej treści wpływają na to, jaką opinię wyrabia sobie o nas nasz obecny lub potencjalny klient. Jeżeli teksty będą byle jakie, niestarannie napisane lub, co jeszcze gorsze, nie na temat, wiadomo, jaką opinię o firmie będzie miał ich odbiorca. Strona internetowa jest wizytówką każdej instytucji, czy tego chcemy, czy nie, odzwierciedla ona jej stosunek do klientów/petentów. Jeśli teksty na stronie są pełne błędów, nieskładne, nie zawierają podstawowych informacji (dane firmy, jej historia, oferta, kontakt), klient błyskawicznie trafi do konkurencji: skoro nie szanuje się jego czasu i każe przedzierać przez zupełnie nieprzydatne treści, z podobnym brakiem szacunku spotka się on pewnie podczas realnego kontaktu z firmą. Znakomita większość osób poszukujących informacji w internecie oczekuje konkretnych tematów i zwięzłych treści i jeżeli nie znajdują jej na stronie, która, teoretycznie, powinna je zawierać, szybko znajdują inną witrynę, która spełni ich oczekiwania. Należy pamiętać także o tym, że w przypadku tekstów na stronę liczy się pierwsze wrażenie: jeżeli od razu nie przyciągną one czytelnika, nie będzie się on w nie bardziej zagłębiał.

Powyższe zasady odnoszą się jednakże nie tylko to treści umieszczanych na stronach www – z powodzeniem można je odnieść również do wszelkiego rodzaju opisów w katalogach, tekstów na stronach zapleczowych i innego rodzaju treści wychodzących spod palców (bo przecież nie pióra) SEO copywritera. Warto wspomnieć tu także o tym, że dzięki dobremu SEO copywritingowi nie tylko klienci spojrzą na nas przychylniej – także Google będzie patrzeć na naszą stronę łaskawszym okiem, co z pewnością przyczyni się do uzyskania przez stronę wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Im więcej na stronie różnorodnych, nieprzesyconych nienaturalnie słowami kluczowymi tekstów, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że wyszukiwarka potraktuje je jako spam i ukarze nas strąceniem na dalsze strony wyników wyszukiwania. Postawienie na wysokiej jakości teksty SEO na naszej stronie to gwarancja, że internauci znajdą u nas to, czego szukają i z pewnością dołączą do grona naszych klientów.

Mówiąc o tym, jak ważny jest profesjonalny SEO copywriting, trzeba wspomnieć o pułapkach, które czyhają na osoby nabierające się na niezwykle tanie i atrakcyjne oferty tworzenia tekstów SEO i pozycjonowania: już sama tak niska cena powinna być sygnałem ostrzegawczym. Oferowane przez takie osoby działania są tak tanie, bo nie wymagają od nich praktycznie żadnych nakładów pracy – treści tworzone są byle jak, najczęściej przy pomocy różnych mieszarek SEO, są nieskładne, pełne błędów i nienaturalnie nasycone słowami kluczowymi. Co z tego, że otrzymujemy pokaźną ilość tekstów i wysoką pozycję w wyszukiwarce za praktycznie żadne pieniądze, skoro to tylko chwilowe? Google bardzo szybko wyłapuje takie niezgodne z zasadami SEO działania i każe je blokadą strony, banem albo zrzuceniem jej na ostatnie miejsca w wynikach wyszukiwania. Tego rodzaju nieprofesjonalny SEO copywriting może przyczynić się do ogromnych strat firmy, a z jego skutkami profesjonaliści muszą walczyć nieraz przez długie miesiące. Dlatego właśnie opłaca się od samego początku postawić na usługi SEO świadczone przez copywritera o dużej wiedzy i ogromnym doświadczeniu.

Najczęstsze błędy popełniane przez SEO copywriterów

Każdemu, zarówno początkującemu, jak i doświadczonemu SEO copywriterowi zdarzają się mniejsze lub większe błędy. Przeglądając te wpadki, jakie pojawiają się głównie na stronach internetowych, można je podzielić na kilka rodzajów i pokrótce wszystkie scharakteryzować.

  • Zbytnia oryginalność i przesada: wiadomo, że treści mają być unikalne i jedyne w swoim rodzaju, ale nie znaczy to, że mają być dziwaczne. Sporo SEO copywriterów zapomina o tej prostej zasadzie i podczas tworzenia tekstów zbytnio daje się ponieść wyobraźni i inwencji twórczej, których efektem są przekombinowane, nie nadające się do czytania treści. Choć, trzeba przyznać, są unikalne, ale przecież nie o taką unikalność tu chodzi.

  • Niepoprawna składnia: to bardzo częsty błąd, który popełniają nawet doświadczeni copywriterzy. Wynika on z ślepego zapatrzenia w słowa kluczowe: autorzy „wklejają je” w całości do tekstu, nie zastanawiając się nad tym, czy pasują one do danego zdania, czy są odpowiednio odmienione i tak dalej. Takie działanie prowadzi do tworzenia niepoprawnych tekstów, które źle się czyta.

  • Natłok słów kluczowych: słowa kluczowe są bardzo ważne w SEO copywritingu, ale w równej mierze chodzi tu o ich jakość, a nie tylko o ilość. Słowa kluczowe powciskane byle jak w co drugie zdanie nie tylko wpłyną negatywnie na jakość tekstu, ale i Google możne uznać takie treści za mocno podejrzane (może je traktować jak spam).

  • Teksty nie na temat: niestety, sporo firm zamieszcza na swoich stronach teksty z zupełnie innej, łatwiejszej do wypozycjonowania branży. Ma to im pomóc, a w rzeczywistości bardzo szkodzi: kiedy klient nie znajduje treści, które powinna zawierać dana witryna, po prostu przestaje się nią interesować. Warto zawsze próbować patrzeć na swoją stronę z punktu widzenia obecnego lub potencjalnego klienta i zastanawiać się, czy znajdzie on tam to, czego tak naprawdę szuka.

  • Brak słów kluczowych w tytułach i śródtytułach tekstów: jeżeli słowa kluczowe pojawiają się tylko w samej treści, a nie są w jakiś sposób wyróżnione, sami sobie szkodzimy. Nie chodzi o to, aby tytuły były nimi przesycone, ale aby słowa kluczowe wyglądały w nich naturalnie, a nie były sztucznie w nie wtłoczone.

  • Powtarzanie tych samych tekstów: nic tak nie denerwuje internautów, jak powtarzanie dokładnie takich samych treści w różnych zakładkach strony. To niedopuszczalne! Nie chodzi o to, by w każdym miejscu strony zamieszczać prawdziwe elaboraty – lepsze jest kilka zwięzłych zdań, niż kierowanie się zasadą „kopiuj – wklej”.

  • Całkowity brak synonimów: jeżeli tekst ma być wysoko nasycony słowami kluczowymi, nie trzeba używać ich w każdym zdaniu: można śmiało zastępować je odpowiednimi synonimami. Spełniają one to samo zadanie, co słowa kluczowe, a i wyszukiwarki patrzą na nie łaskawszym okiem.

  • Zbyt długie teksty: w długości poszczególnych treści trzeba się kierować zasadą „złotego środka”: w zbyt krótkim tekście nie da rady zawrzeć wszystkich najważniejszych informacji, za długi z kolei będzie zniechęcał do czytania.

SEO copywriting to rodzaj, jakby nie patrzeć, pisarstwa, który nie jest dla każdego – nie ma zbyt dużej dowolności w tworzeniu konkretnych tekstów. Wydaje się jednak, że zastosowanie się do powyższych rad i wskazówek powinno ułatwić proces twórczy nawet początkującym SEO copywriterom.

Natalia Polucha

O Natalia Polucha

Copywriter katowickiego domu mediowego Pimedia
Udostępnij na: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

2 komentarze

  1. Zbytnia oryginalność i przesada – moim zdaniem może być to zarówno zaleta, jak i wada – zależy o czym jest tekst i gdzie jest umieszczany. W natłoku informacji, nietuzinkowe teksty mogą przyciągać uwagę 🙂

Zostaw odpowiedź

Email nie będzie publikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz używać tych tagów HTML <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">

Oferuję szereg usług związanych z WordpressemSPRAWDŹ OFERTĘ
Przeczytaj inne:
Jeszcze jeden sposób aby dodać przycisk „wróć do góry strony” na WordPress

Zapytacie, dlaczego właśnie jeszcze jeden? To bardzo proste! Do realizacji opcji „wróć do góry strony” istnieje szereg rozwiązań. Wystarczy poszukać...

Zamknij