Wordpress SEO - Czego szukasz?

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytania związane z SEO lub Wordpressem wpisz frazę i czekaj na podpowiedzi lub kliknij enter! Wyniki pokazują także linki do zewnętrznych źródeł.

193 artykułów w bazie

Struktura adresów URL w WP


[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]

bezposrednielinki

Dziś zajmę się tematem z pozoru bardzo prostym i oklepanym jeżeli chodzi o WordPressa natomiast z niewiadomych przyczyn spotkałem się, że i na tym polu ktoś popełniał błąd. Po świeżej instalacji WP stajemy przed wyborem sporej ilości kombinacji struktury adresów. Które z nich wybrać i czy %postname% zawsze będzie najlepszym rozwiązaniem?

Na początek zacznę od tego w o jakiej sekcji panelu WordPressa mówimy:

bezposrednielinki

USTAWIENIA => BEZPOŚREDNIE LINKI

Jeżeli korzystałeś już kiedyś z WP to wiesz zapewne, że możesz stworzyć na prawdę sporą liczbę kombinacji. Wszystkie tagi możesz znaleźć tutaj:

http://codex.wordpress.org/Using_Permalinks#Structure_Tags

Ważnym elementem jest także to w jaki sposób WP buduje adresy dla natywnych taksonomii:

domena.pl/category_base/category_name
domena.pl/tag_base/tag_name

tag_base oraz category_base to nic innego jak Aliasy podane na screenie załączonym wyżej. 

Dla stron oraz postów odbywa się to na zasadzie dobierania tagów:

1. Pierwsza domyślna struktura linków ?p=123 pod względem SEO oraz użytkownika jest niedopuszczalna – możemy sobie ją odpuścić całkowicie. Jeżeli bardzo zależy Ci na bardzo skróconych adresach użyj np. Btl.ly lub stworzoną bezpośrednio dla tego serwisu wtyczki http://wordpress.org/plugins/bitly-shortlinks-multisite/. To samo tyczy się adresów zbudowanych w taki sposób /archives/%post_id%

Przykład: https://www.seowordpress.pl/?p=434

2. /%year%/%monthnum%/%day%/%postname%/ – tak rozbudowana struktura wydawałoby się także nie ma sensu w zastosowaniu. A co ciekawe stosowana jest np. w serwisie techcrunch.com. W starszych instalacjach WP (starsze niż 3.3) te rozwiązanie dawało znaczne przyspieszenie ładowania podstron – teraz ta różnica jest już minimalna.

Przykład: https://www.seowordpress.pl/2011/11/17/tytul-artykulu/

Należy pamiętać, że aby być uwzględnionym w Google News należy posiadać co najmniej 3 liczby w adresie url. Dlatego też /%year%/ nadaje się do tego celu znakomicie 

3.  /%category%/%postname%/ – roboty i użytkownicy są w prosty sposób odpowiedzieć sobie na pytanie w jakiej kategorii dany artykuł się znajduje co jest sporym ułatwieniem – fajnie pokrywa się ze ścieżką breadcrumb. Z drugiej jednak strony w  przypadku gdy dany post zostanie przypisany do kilku kategorii, WP przypisze mu do adresu nazwę kategorii z mniejszym ID.

Przykład: https://www.seowordpress.pl/nazwa-kategorii/tytul-artykulu

4. Dla standardowych blogów najlepszym rozwiązaniem jest użycie samego /%postname%/ czyli automatyczne tworzenie adresu tylko z tytuły artykułu. Minusem na pewno jest słabe odwzorowanie struktury Twojego serwisu – nie musisz natomiast martwić się o dodawanie wpisu do wielu kategorii (możesz to robić bez ograniczeń).

Przykład: https://www.seowordpress.pl/tytul-artykulu/

Dla tych, którzy mają problem z utrzymaniem krótkich adresów przy zastosowaniu tej struktury polecam: https://www.seowordpress.pl/jak-automatczynie-usuwac-krotkie-wyrazy-z-adresow-url/

Co należy robić a czego nie?

Oto słowo Matta Cuttsa: 😉

Certainly. If you can make your title four- or five-words long – and it is pretty natural. If you have got a three, four or five words in your URL, that can be perfectly normal. As it gets a little longer, then it starts to look a little worse. Now, our algorithms typically will just weight those words less and just not give you as much credit. The thing to be aware of is, ask yourself: “How does this look to a regular user?” – because if, at any time, somebody comes to your page or, maybe, a competitor does a search and finds 15 words all strung together like variants of the same word, then that does look like spam, and they often will send a spam report. Then somebody will go and check that out. So, I would not make it a big habit of having tons and tons of words stuffed in there, because there are plenty of places on a page, where you can have relevant words and have them be helpful to users – and not have it come across as keyword stuffing.

Podsumowując powyższe informacje przyjmijmy, że najlepszym rozwiązaniem jest numer 4. Na koniec kilka rad:

  • Teoretycznie limit znaków w adresach url to 2000. Powinieneś jednak używać nie więcej niż 70 znaków.
  • Nie dodawaj nazwy strony w adresach
  • Używaj domyślnego myślnika “-” jako znaku rozdzielającego wyrazy
  • Nie używaj polskich oraz specjalnych znaków
  • Kończenie adresów .html tylko dla stron statycznych – miej na uwadze, że w przypadku paginacji komentarzy przy artykule adresy będą bardzo nieciekawe
  • Użyj wtyczki WP No Category Base jeżeli chcesz pozbyć się aliasu “/kategoria/” z adresu kategorii.

Po każdej zmianie adresów url pamiętaj o przekierowaniach 301. Dla leniwych została stworzona wtyczka Change Permalink Helper, która automatycznie przekierowuje stare adresy na nowe opierając się na ID postów, stron itp. Więcej na ten temat przekierowań przeczytasz: https://www.seowordpress.pl/przekierowania-adresow-url-a-seo-2/ 

O Wojciech Władziński

Branżą SEO zajmuję się od 2008 roku. Na co dzień starszy specjalista ds. SEO w firmie Seogroup. Tworzę i optymalizuję duże serwisy jak i mniejsze strony internetowe. Szczególnie upodobałem sobie środowisko WordPressa, który mimo powszechnej opinii nie jest tylko platformą blogową.
  • Linki Wewnętrzene i Sematyka

  • Budowanie linków
  • Sematyka
  • Budowanie linków nigdy nie było prostrze. Setki możliwości linków za jednym kliknięciem.
  • SEMRush

  • Profesjonalna platforma SEO
  • Online
  • SEMrush oferuje rozwiązania dla SEO, PPC, treści, mediów społecznościowych i badań konkurencyjnych.