Struktura adresów URL w WP
[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]
Dziś zajmę się tematem z pozoru bardzo prostym i oklepanym jeżeli chodzi o WordPressa natomiast z niewiadomych przyczyn spotkałem się, że i na tym polu ktoś popełniał błąd. Po świeżej instalacji WP stajemy przed wyborem sporej ilości kombinacji struktury adresów. Które z nich wybrać i czy %postname% zawsze będzie najlepszym rozwiązaniem?
Na początek zacznę od tego w o jakiej sekcji panelu WordPressa mówimy:
Jeżeli korzystałeś już kiedyś z WP to wiesz zapewne, że możesz stworzyć na prawdę sporą liczbę kombinacji. Wszystkie tagi możesz znaleźć tutaj:
http://codex.wordpress.org/Using_Permalinks#Structure_Tags
Ważnym elementem jest także to w jaki sposób WP buduje adresy dla natywnych taksonomii:
domena.pl/category_base/category_name
domena.pl/tag_base/tag_name
tag_base oraz category_base to nic innego jak Aliasy podane na screenie załączonym wyżej.
Dla stron oraz postów odbywa się to na zasadzie dobierania tagów:
1. Pierwsza domyślna struktura linków ?p=123 pod względem SEO oraz użytkownika jest niedopuszczalna – możemy sobie ją odpuścić całkowicie. Jeżeli bardzo zależy Ci na bardzo skróconych adresach użyj np. Btl.ly lub stworzoną bezpośrednio dla tego serwisu wtyczki http://wordpress.org/plugins/bitly-shortlinks-multisite/. To samo tyczy się adresów zbudowanych w taki sposób /archives/%post_id%
Przykład: https://www.seowordpress.pl/?p=434
2. /%year%/%monthnum%/%day%/%postname%/ – tak rozbudowana struktura wydawałoby się także nie ma sensu w zastosowaniu. A co ciekawe stosowana jest np. w serwisie techcrunch.com. W starszych instalacjach WP (starsze niż 3.3) te rozwiązanie dawało znaczne przyspieszenie ładowania podstron – teraz ta różnica jest już minimalna.
Przykład: https://www.seowordpress.pl/2011/11/17/tytul-artykulu/
Należy pamiętać, że aby być uwzględnionym w Google News należy posiadać co najmniej 3 liczby w adresie url. Dlatego też /%year%/ nadaje się do tego celu znakomicie
3. /%category%/%postname%/ – roboty i użytkownicy są w prosty sposób odpowiedzieć sobie na pytanie w jakiej kategorii dany artykuł się znajduje co jest sporym ułatwieniem – fajnie pokrywa się ze ścieżką breadcrumb. Z drugiej jednak strony w przypadku gdy dany post zostanie przypisany do kilku kategorii, WP przypisze mu do adresu nazwę kategorii z mniejszym ID.
Przykład: https://www.seowordpress.pl/nazwa-kategorii/tytul-artykulu
4. Dla standardowych blogów najlepszym rozwiązaniem jest użycie samego /%postname%/ czyli automatyczne tworzenie adresu tylko z tytuły artykułu. Minusem na pewno jest słabe odwzorowanie struktury Twojego serwisu – nie musisz natomiast martwić się o dodawanie wpisu do wielu kategorii (możesz to robić bez ograniczeń).
Przykład: https://www.seowordpress.pl/tytul-artykulu/
Dla tych, którzy mają problem z utrzymaniem krótkich adresów przy zastosowaniu tej struktury polecam: https://www.seowordpress.pl/jak-automatczynie-usuwac-krotkie-wyrazy-z-adresow-url/
Co należy robić a czego nie?
Oto słowo Matta Cuttsa: 😉
Certainly. If you can make your title four- or five-words long – and it is pretty natural. If you have got a three, four or five words in your URL, that can be perfectly normal. As it gets a little longer, then it starts to look a little worse. Now, our algorithms typically will just weight those words less and just not give you as much credit. The thing to be aware of is, ask yourself: “How does this look to a regular user?” – because if, at any time, somebody comes to your page or, maybe, a competitor does a search and finds 15 words all strung together like variants of the same word, then that does look like spam, and they often will send a spam report. Then somebody will go and check that out. So, I would not make it a big habit of having tons and tons of words stuffed in there, because there are plenty of places on a page, where you can have relevant words and have them be helpful to users – and not have it come across as keyword stuffing.
Podsumowując powyższe informacje przyjmijmy, że najlepszym rozwiązaniem jest numer 4. Na koniec kilka rad:
- Teoretycznie limit znaków w adresach url to 2000. Powinieneś jednak używać nie więcej niż 70 znaków.
- Nie dodawaj nazwy strony w adresach
- Używaj domyślnego myślnika “-” jako znaku rozdzielającego wyrazy
- Nie używaj polskich oraz specjalnych znaków
- Kończenie adresów .html tylko dla stron statycznych – miej na uwadze, że w przypadku paginacji komentarzy przy artykule adresy będą bardzo nieciekawe
- Użyj wtyczki WP No Category Base jeżeli chcesz pozbyć się aliasu “/kategoria/” z adresu kategorii.
Po każdej zmianie adresów url pamiętaj o przekierowaniach 301. Dla leniwych została stworzona wtyczka Change Permalink Helper, która automatycznie przekierowuje stare adresy na nowe opierając się na ID postów, stron itp. Więcej na ten temat przekierowań przeczytasz: https://www.seowordpress.pl/przekierowania-adresow-url-a-seo-2/
- Wordcamp 2014 Warszawa – dzień pierwszy - 4 stycznia 2020
- TYPES czyli taxonomies, custom fields i post types w jednym miejscu - 4 stycznia 2020
- Modyfikacje standardowego RSS’a WP - 4 stycznia 2020
- Jak precyzyjniej szukać w Google? [infografika] - 4 stycznia 2020
- Zestawienie blogów o SEO i WordPressie - 4 stycznia 2020
- Funkcje w panelu admina, o których nie warto zapominać - 4 stycznia 2020
- Jak z głową wybrać szablon do WordPressa? - 4 stycznia 2020
- Wtyczki do WP, których nie znasz a powinieneś cz.4 - 4 stycznia 2020
- Kilka ciekawych kawałków kodu cz.1 - 4 stycznia 2020
- Wyświetlanie ilości zasobów WordPressa - 4 stycznia 2020
-
Linki Wewnętrzene i Sematyka
-
-
Budowanie linków
-
Sematyka
-
Budowanie linków nigdy nie było prostrze. Setki możliwości linków za jednym kliknięciem.
-
SEMRush
-
-
Profesjonalna platforma SEO
-
Online
-
SEMrush oferuje rozwiązania dla SEO, PPC, treści, mediów społecznościowych i badań konkurencyjnych.