Czego szukasz?

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytania związane z SEO lub Wordpressem wpisz frazę i czekaj na podpowiedzi lub kliknij enter! Wyniki pokazują także linki do zewnętrznych źródeł.

163 artykułów w bazie

Pozycjonowanie z długim ogonem (long tail)3 min read

3 min read" > longtail

Jeżeli związany jesteś z tematem SEO już jakiś czas bardzo prawdopodobne jest, że spotkałeś się z pojęciem długiego ogona (ang. long tail). Dalej dziwi fenomen, że „duże frazy” z danej branży – z duża ilością wyszukiwań – reprezentują tylko 30% ze wszystkich potencjalnych fraz występujących w tym obszarze.

Dlaczego? Ponieważ nie ma ustalonych reguł dla wyszukiwania, a wyobraźnia użytkowników nie zna granic. Według Google, ponad 20% dziennych zapytań jest unikalnych! Użytkownicy poprzez chęć rozwiązania konkretnego problemu lub wyszukania określonego produktu tworzą zbiory rozbudowanych i mało powtarzalnych fraz opartych na głównych słowach kluczowych. I właśnie te frazy nazywane są Long Tail-em. Użytkownicy już niedługo przestaną wpisywać ogólne słowa kluczowe w pole wyszukiwarki. Wielu Internautów już tego nie robi. Zamiast tego będą oni wyszukiwać całych zdań zaczynających się, np. od: “W jaki sposób…?”, czy “Jak…?”.

Jak widać frazy long tailowe mimo mniejszej ilości wyszukiwań obejmują znacznie większy zakres wyszukiwarek

Jak znaleźć Long Tail?

Znalezienie metody, aby wytropić długi ogon dla danej branży jest trochę jak szukanie świętego gralla. Nie jest to łatwe, ale po znalezieniu daje duże korzyści. Jakie problemy możemy napotkać? Pierwszym z nich jest na pewno to, że narzędzia do propozycji słów kluczowych nie potrafią ich nam jednoznacznie wskazać. Dodatkowo mogą one występować tylko sezonowo.

Kluczową sprawą jest odpowiednie zoptymalizowanie contentu pod kątem fraz z potencjałem na long tail. Odpowiednie nagłówki i meta tagi opatrzone tekstem odpowiadającym na zapytania pod dane frazy długiego ogona to podstawa sukcesu. Pamiętajmy też, że podczas linkowania nie można zapomnieć o podstronach używając różnorodnych anchor text-ów.

Warto też zrobić klasyfikację fraz pod względem wyszukiwań np:

  • > 100 | 1 wyrazowe – tzw „Fat Head”
  • 10 – 99 | 2-3 wyrazowe – tzw „Chunky Middle”
  • < 10 | 3-6 wyrazowe – tzw „Long Tail”

Podział jest przykładowy i ilość wyszukiwań użytych do klasyfikacji może się różnić dla konkretnej branży.

Wyżej padło pojęcie potencjału frazy na Long Tail. Jak go określić? Pomocne okazuje się narzędzie do propozycji słów kluczowych Adwords. Używając przybliżonego i ścisłego typu dopasowania dla danej frazy możemy określić, jaka różnica liczby wyszukiwań jest pomiędzy nimi. Jeżeli jest duża warto przyjrzeć się frazie bliżej. Oczywiście najlepiej operować już frazami 2-3 wyrazowymi by wyniki były bardziej miarodajne. Pamiętaj, że długi ogon w przeciwieństwie do ogólnych słów kluczowych przyciągnie niewielką grupę odwiedzających Twój serwis. Jednak będą oni bardziej ukierunkowani i większym stopniu mogą stać się Twoimi potencjalnymi klientami.

Co daje długi ogon?

Wykres pokazujący przewagę długiego ogona nad frazami jedno- i dwuwyrazowymi

1. Statystycznie 10% ruchu przypada z fraz jednowyrazowych, 20% dwu- i trzywyrazowych, a aż 70% pochodzi z long tail!

2. Niska konkurencja

Przykładowa fraza: Samochody używane audi Gdynia

Internautę, który wpisuje takie zapytanie nie interesują wszystkie produkty, chodzi o konkretne oczekiwania: samochód Audi ma być używany i ma znajdować się na terenie Gdyni. Takie kryteria będzie spełniać znacznie mniejsza liczba stron internetowych, dlatego zdobycie wysokiej pozycji pod takim słowem jest o wiele łatwiejsze, a im więcej takich słów wypozycjonujemy, tym większą szansę mamy, że internauta trafi właśnie do nas.

3. Wysoki współczynnik konwersji

Na tej samej zasadzie zwiększa się współczynnik konwersji. Użytkownik operujący długimi frazami jest z reguły bardziej zdecydowany na zakup danego produktu.

4. Obniża współczynnik odrzuceń

Analogicznie – przy dobrze dopasowanych frazach z długiego ogona Internauta trafia na treść, która go interesuje przez co znacznie spada prawdopodobieństwo, że ją opuści.

Źródło: blog.virtal.pl

Wojciech Władziński

O Wojciech Władziński

Branżą SEO zajmuję się od 2008 roku. Na co dzień starszy specjalista ds. SEO w firmie Seogroup. Tworzę i optymalizuję duże serwisy jak i mniejsze strony internetowe. Szczególnie upodobałem sobie środowisko WordPressa, który mimo powszechnej opinii nie jest tylko platformą blogową.

Czytaj również

Zestawienie blogów o SEO i WordPressie Dziś przedstawiam zbiór według mnie najciekawszych blogów oraz serwisów ściśle związanych z tematyką WordPressa oraz SEO. Polskie blogi o SEO: Z...
Przykład konfiguracji wtyczki SEO by YOAST Wtyczek, które mają pomóc nam zoptymalizować naszą witrynę zgodnie z wymaganiami Google, jest wiele. Niestety część z nich działa w niewłaściwy sposób...
Zabezpieczenie WordPressa przed atakami hackerów Wordpress jako najbardziej popularna platforma blogowa (i nie tylko) narażona jest na wszelkiego rodzaju ataki ze strony hackerów oraz złośliwe roboty...
Wtyczki do WP, których nie znasz a powinieneś cz.6... W dzisiejszym artykule przedstawię kolejną paczkę darmowych wtyczek, które na pewno przydadzą się Wam przy tworzeniu lub rozszerzaniu Waszej strony o ...

17 komentarzy

  1. Wartościowy tekst. I dobrze, że „łopatologiczny” – dotrze do wielu osób.
    Warto by pokazać (może w kolejnym artykule?), jak utworzyć strukturę serwisy dla budowy podstron optymalizowanych pod długi ogon, bo to podstawa w tym temacie. No i skąd linkować na tego typu frazy.

  2. Anoż, frazy z ogona wprawdzie zbyt wiele wyszukiwań nie oferują i przeklików, ale zwykle jak już user wejdzie na stronę to na niej długo pozostaje (dot. sklepów internetowych). Do przygotowywania kampanii z ogona używam między innymi własnego narzędzia Seo Keywords Studio, nie jest idealne ale daje radę znaleźć tysiące nowych fraz. Ps. Na część fraz z ogona wcale nie taka niska konkurencja 😉

  3. Pozycjonuję sklep od miesiąca i tylko stawiam na długi ogon. Nie znam się na SEO dlatego dużo czytam i dziękuje za takie artykuły jak ten bo uczę się co raz więcej. Nie ma sensu chyba już pozycjonować na ogólne frazy bo zrobi się ze strony galeria gdzie ludzie wchodzą popatrzeć. Długi ogon naprawdę działa po dodaniu produktu, opisaniu go, itp. po paru dniach strona jest w top 20 bez żadnego linkowania a często już na 2 dzień produkty potrafią być w top 10.
    Czekam na rozwinięcie tematu.
    Pozdrawiam

  4. Ja chyba nieświadomie robiłem taki ‚długi ogon’ bo nie jestem ekspertem w temacie pozycjonowania,ale z tego co tu piszecie jestem na tak – są efekty takiej roboty i w motoryzacji i zapytaniach odnośnie jej – przydaje się taki zabieg – nie ulega to wątpliwości . ..

Zostaw odpowiedź

Email nie będzie publikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz używać tych tagów HTML <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">

Oferuję szereg usług związanych z WordpressemSPRAWDŹ OFERTĘ
Przeczytaj inne:
kopiowanie-tresci
Kopiowanie treści – bać się czy nie? Co na to WP?

Content Scraping czyli kopiowanie treści to zjawisko bardzo popularne w świecie Internetu. Wszelkiego rodzaju oprogramowania kopiujące treść a nawet ręczne...

Zamknij