Współczynnik odrzuceń – czym jest i jak go obniżyć
[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]
Zanim zaczniemy warto na pewno wspomnieć czym ów współczynnik odrzuceń (WO) jest. Jest to wskaźnik wyświetlany w Google Analytics, który wykazuje procentową ilość pojedynczych odsłon danej strony jak i wizyt po, której użytkownik opuszcza daną witrynę bez dalszego przeglądania. Wniosek nasuwa się bardzo prosty: im współczynnik odrzuceń niższy tym lepiej. W dzisiejszym artykule postaram się opisać w jaki sposób jesteśmy w stanie “namówić” użytkownika do pozostania na naszej stronie aby utrzymać ten właśnie współczynnik na relatywnie niskim poziomie.
Jak obliczany jest współczynnik odrzuceń:
WO pojedynczej strony jest liczony na podstawie wzoru:
( ilość odrzuceń (2070) / ilość odsłon (2424)) * 100% = 85,40%
Typ strony |
Sugerowany przedział |
Sklepy internetowe |
15% – 65% |
Strony produktowe | 5% – 50% |
Landing Page | 70% – 90% |
Portale | 10% – 30% |
Strona firmowa | 25% – 70% |
Inne | 13% – 85% |
Mierzenie jakości ruchu
Staraj się mierzyć i porównywać WO kluczowych podstron, fraz oraz źródeł odwiedzin. Mądrze przeprowadzona analiza oparta na współczynniku odrzuceń oraz wyjść może potwierdzić, że sprowadzasz odpowiednio skoncentrowany ruch na swoją stronę.
Czym różni się współczynnik odrzuceń od wyjść?
Wskaźnik odrzuceń – wskaźnik, który w raportach Treść Google Analytics pokazuje procent wizyt użytkowników, którzy przybyli na określoną stronę docelową i nie odwiedzili żadnej innej podstrony poza tą stroną docelową (jednoodsłonowe wizyty).
Wskaźnik wyjść – wskaźnik, który w raportach Treść Google Analytics pokazuje procent ilości wizyt użytkowników, którzy zakończyli wizytę na określonej podstronie. Procent ten jest określany w odniesieniu do ilości wizyt użytkowników, którzy odwiedzili właśnie tę podstronę.
Na co zwrócić uwagę?
- Szata graficzna jest ważna
Jeżeli Twoja strona nie zrobi dobrego pierwszego wrażenia i nie wzbudzi zaufania użytkownika możesz pozbawić się szansy na zdobycie potencjalnego klienta.
- Zdobywasz nieprawidłowy typ ruchu na swoją stronę
Zdobywanie ruchu, który w żaden sposób nie jest powiązany z Twoimi produktami/usługami spowoduje znaczny wzrost odrzuceń.
- Posiadasz stronę opartą na Ajax/Flash
Bardzo często strony oparte na Ajax/Flash mimo interakcji użytkowników (przeglądanie galerii, video, przechodzenie na podstrony) nie zmieniają swojego adresu przez co Google Analytics nie będzie w stanie zarejestrować działań na stronie. W konsekwencji WO staje się bardzo duży lub nawet stale wyliczany jest jako 100%.
- Dostarcz odpowiednią ilość jakościowej treści
Tak, wiem jest to kwestia poruszana niemal przy każdym problemie związanym z SEO. Nie ma co się jednak oszukiwać, nie unikniemy tego, że: Content is a king.
- Dobór pozycjonowanych fraz oraz podstron do witryny
Wysoki współczynnik odrzuceń wynika z nieodpowiedniego doboru fraz, które pozycjonujesz (jeśli mówimy o ruchu z wyszukiwarek).
Pozycjonując np. swój sklep na frazę “perfumy sklep” – współczynnik ten wynosi aż 65% a dla frazy zawierającej w sobie nazwę tego sklepu, współczynnik ten to tylko 4,9%. Wysoki WO dotyczy zazwyczaj bardzo ogólnych fraz.
Dlatego najlepszym wyjściem jest pozycjonowanie np. 3 niszowych fraz, których poziom trudności jest zdecydowanie niższy a i czas oczekiwania na efekty krótszy.
-
Powiązane/ podobne artykuły
Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wyświetlanie powiązanych artykułów / produktów dzięki czemu zmotywujemy jeszcze bardziej użytkownika do przejścia na inna podstronę. Dla WordPress polecam wtyczkę Yet Another Related Articles
- Zwróć uwagę na dobre linkowanie wewnętrzne strony
Ważne jest aby podczas czytania użytkownik był w stanie przejść z danego artykułu na inną podstronę. Możemy mu to ułatwić poprzez umieszczanie linków np. do poprzednich artykułów w, których poruszaliśmy już daną kwestię i uważamy, że użytkownik może znaleźć więcej informacji w podanym przez nas źródle. Zaangażuje to bardziej użytkownika przez co WO znacznie spadnie. Więcej informacji o linkowaniu wewnętrznym.
- Staraj się utrzymać dużą szybkość swojej strony
Pamiętaj! Szybkość działania Twojej strony ma ogromny wpływ na postrzeganie jej przez użytkownika a co za tym idzie na współczynnik odrzuceń. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.
- Pamiętaj, że nie jest to kluczowy czynnik do optymalizacji
Na koniec należy zapamiętać, że jest on jednym z dziesiątek wskaźników na, który należy zwrócić uwagę ale nie należy popadać w obsesję nad jego unormowaniem. Nie mniej, warto na pewno zwrócić na niego uwagę a jego polepszenie z pewnością pomoże nam w zwiększeniu ilości konwersji.
Źródło: blog.virtal.pl
- Wordcamp 2014 Warszawa – dzień pierwszy - 4 stycznia 2020
- TYPES czyli taxonomies, custom fields i post types w jednym miejscu - 4 stycznia 2020
- Modyfikacje standardowego RSS’a WP - 4 stycznia 2020
- Jak precyzyjniej szukać w Google? [infografika] - 4 stycznia 2020
- Zestawienie blogów o SEO i WordPressie - 4 stycznia 2020
- Funkcje w panelu admina, o których nie warto zapominać - 4 stycznia 2020
- Jak z głową wybrać szablon do WordPressa? - 4 stycznia 2020
- Wtyczki do WP, których nie znasz a powinieneś cz.4 - 4 stycznia 2020
- Kilka ciekawych kawałków kodu cz.1 - 4 stycznia 2020
- Wyświetlanie ilości zasobów WordPressa - 4 stycznia 2020
-
Linki Wewnętrzene i Sematyka
-
-
Budowanie linków
-
Sematyka
-
Budowanie linków nigdy nie było prostrze. Setki możliwości linków za jednym kliknięciem.
-
SEMRush
-
-
Profesjonalna platforma SEO
-
Online
-
SEMrush oferuje rozwiązania dla SEO, PPC, treści, mediów społecznościowych i badań konkurencyjnych.