Czego szukasz?

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytania związane z SEO lub Wordpressem wpisz frazę i czekaj na podpowiedzi lub kliknij enter! Wyniki pokazują także linki do zewnętrznych źródeł.

3055 artykułów w bazie

Linkowanie wewnętrzne na stronie – porady

Linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking) to bardzo ważny aspekt podczas wykonywania optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Bardzo często jego potencjał nie jest wykorzystywany, a jak wiadomo jest fundamentalnym sposobem na poprawienie pozycji w wyszukiwarce przed rozpoczęciem kampanii linkowania zewnętrznego. Mało kto wie, że większy potencjał linkowy można uzyskać w obrębie własnej strony, niż ten który mógłbyś uzyskać z paru stron zewnętrznych. A przeprowadzanie zmian linkowych wewnątrz strony będzie nieporównywalnie łatwiejsze i szybsze.

Ważne jest, aby dostrzec, że linkowanie wewnętrzne nie odnosi się tylko do SEO. Jest ono ściśle powiązane z architekturą strony oraz postrzeganiem jej przez użytkownika. Szokujące jest to, jak często zostaje to pomijane.

Jakie korzyści niesie za sobą zastosowanie odpowiedniego linkowania wewnętrznego?:

  • Znacznie usprawnia użytkownikom poruszanie się po stronie
  • Zapewnia, że roboty wyszukiwarek poprawnie przeskanują i zaindeksują Twoją stronę
  • Ściślej ustalają hierarchię informacji dla stron/podstron, budując przy tym powiązania stron/podstron z frazami
  • Pomagają w rozprzestrzenianiu link juice (mocy) w obrębie strony
Prawidłowa struktura linkowania wewnętrznego na stronie. Źródło: seomoz.org

Prawidłowa struktura linkowania wewnętrznego na stronie. Źródło: seomoz.org

Na co zwrócić uwagę?

  • Konsekwentnie linkuj do kanonicznych adresów URL. Mówiąc jaśniej, staraj się, by adres URL strony linkowanej był stały. Jeżeli linkujesz do strony głównej używaj tej samej struktury przez cały czas: http://www.mojadomena.pl/ zamiast http://www.mojadomena.pl/index.php. Każda ze stron musi posiadać tylko jeden odpowiadający jej adres URL.
  • Anchor text często skupia na siebie dużą uwagę podczas działań SEO. Fraza użyta w nim powinna ściśle łączyć się z treścią strony. Dodatkowo tag title dla linku może być bardziej rozbudowany.
  • Łącz najważniejsze strony. Jeżeli prowadzisz stronę, na której znajdują się kluczowe podstrony (zawierające najważniejszą treść) pamiętaj o tym, by powiązać je ze sobą dla wzmocnienia przepływu Page Ranku. Pomoże to także w obniżeniu współczynnika odrzuceń i poprawi liczbę przeglądanych stron.
  • W przypadku dużych serwisów, na stronie głównej dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie w menu odnośników kierujących tylko do najważniejszych podstron, np. do kategorii. Dzięki temu unikamy niepotrzebnego zamieszania na witrynie i nie będziemy narażać się na ewentualne osłabienie mocy, która w pewnej części przekazywana jest ze strony głównej na podstrony. Dlatego należy starannie wybrać, które chcemy w ten sposób wzmocnić.
  • Linki prowadzące do innych podstron możemy też wplatać w tekst opublikowany na stronie, tak by wykorzystywać użyte w nim słowa kluczowe.
  • Postaraj się, by najważniejsze linki wewnętrzne były jak najwyżej w kodzie strony. Roboty wyszukiwarek skanują stronę od góry pierwszej strony, tak więc ważne jest, by linki zawarte w tych obszarach odnosiły się do najważniejszych jej części.
  • W poradniku Google dla webmasterów od dawna istnieje informacja, że powinno ograniczyć się ilość linków (wewnętrznych i zewnętrznych) do 100 na stronę.
  • Ważne jest, by możliwy był powrót na stronę główna serwisu z dowolnej podstrony. Rozwiązaniem może być umieszczenie linka do strony głównej w zawsze widocznym logo czy topie strony (pamiętając o słowach kluczowych i atrybutach alt/title ). Liczą się zarówno linki tekstowe, jak i graficzne, ale liczne testy, wykonywane przez pozycjonerów wskazują jednak na przewagę tych pierwszych.
  • Przy planowaniu rozłożenia linków wewnętrznych należy pamiętać o tym, że możliwy do przekazania PR jest dzielony przez liczbę wszystkich linków znajdujących się w tym samym dokumencie (zakładając, że każdy z tych linków jest pozycjonujący, a więc przekazuje PR).
  • Zastosowanie dodatkowej nawigacji breadcrumb. Jest to kolejna ważna struktura linkowa, znacznie wpływająca na ogólne linkowanie wewnętrzne strony. Używając popularnych Cms-ów, takich jak WordPress, Drupal czy Joomla, można wprowadzić go poprzez zainstalowanie odpowiedniego modułu. Przykład: Breadcrumb dla WordPressa.

Poprawienie linkowania wewnętrznego na stronie prawie zawsze przełoży się pozytywnie na pozycje w wyszukiwarce. Dodawanie linków wewnętrznych to idealna strategia na podniesienie mocy konkretnym stronom na dane frazy. A walka o nie cały czas trwa, tak więc poprawienie tak znaczącego czynnika może spowodować, że to właśnie Twoja strona okaże się lepsza. A co jeśli nie interesują Cię wyszukiwarki? Na pewno chciałbyś by Twoja strona stała się bardziej czytelna i przyjazna użytkownikowi.

Wojciech Władziński

O Wojciech Władziński

Branżą SEO zajmuję się od 2008 roku. Na co dzień specjalista ds. SEO w firmie Virtal. Tworzę i optymalizuję duże serwisy jak i mniejsze strony internetowe. Szczególnie upodobałem sobie środowisko WordPressa, który mimo powszechnej opinii nie jest tylko platformą blogową.
Udostępnij na: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

33 komentarze

  1. 100 linków bardzo stara wytyczna, jest z czasów kiedy google boty potrafiły ogarną dokumenty do 100kb, googlersi założyli że takie dokumenty mogą mieć 100 linków wychodzących, teraz już jest to nieaktualna wytyczna

    Podobnie ma się to do teorii 3 kliknięć 😉

  2. Witam serdecznie,
    Dobry artykuł. Masz łatwość formułowania zdań – dobrze się czyta.
    Do niektórych informacji można mieć uwagi. Napiszę na szybko o dwóch.
    Pokazany schemat i podpis pod nim („Prawidłowa…”) jest nieco mylący. O ile nie ma wątpliwości co do tego, że tak w zarysie to wygląda, to wykres sugeruje, że linkowanie pomiędzy kategoriami / działami, albo pomiędzy wpisami / podstronami jest błędem. A nie jest to prawdą. Przeciwnie: należy tak linkować.
    Druga sprawa to wspomniane 100 linków wychodzących z podstrony. To mit. Jest to bardzo ogólna wytyczna, mająca na celu poruszyć wyobraźnię spamerów, żeby nie robi ze stron farm linków. Jeśli strona jest rozbudowana, ma dużo unikalnej treści, lub jest zaufana w Google nie ma żadnych przeciwwskazań, by przekraczać wspomniane 100 odnośników. Chodzi bardziej o gęstość linków, czyli stosunek ilości linków do ilości treści na danej podstronie (choć i to nie jest żądną regułą, tylko bardziej głosem rozsądku). Na wielu stronach mam powyżej 100 linków i nic się nie dzieje. Wystarczy np. przejrzeć popularne portale, by zobaczyć, że często grubo przekraczają tę wartość – w tej chwili onet na stronie głównej ma ponad 500 linków (w tym 9% zewnętrznych).

    Pozdrawiam z uśmiechem 😉
    Paweł Krzyworączka
    http://ebiznesy.pl/

    • Wojciech Władziński

      Witam,

      Dziękuje za opinię. Rzeczywiście „Prawidłowa…” to może złe słowo.
      Trzeba pamiętać, że jest wiele „prawidłowych” struktur zależnych od podziału jaki jest zastosowany na stronie.
      Moim zdaniem 100 linków jest rzeczywistą wartością maksymalną.
      Przykład portalu informacyjnego nie jest zbyt dobry ponieważ jego strona główna składa się głównie z linków a treści jako takiej jest bardzo mało.
      Najważniejsze jest – jak zresztą napisałeś – zachować zdrowy rozsądek.

      Pozdrawiam
      Wojciech Władziński

  3. Odnośnie limitu 100 linków, to Matt Cutts w jednym ze swoich video podkreślił, że roboty Google radzą już sobie z większą liczbą linków i że tak naprawdę nie ma górnego limitu, byleby tylko linki były umieszczone sensownie i w sposób przydatny dla użytkownika. Poza tym dzięki za fajny i kompleksowy wpis 🙂

    Pozdrawiam
    .R.

  4. Witam serdecznie,
    Zaciekawiła mnie uwaga dotycząca kierowania linków z strony głównej do konkretnej kategorii, a nie do jej elementów. Czy w takim razie waszym zdaniem tworzenie mapy witryny, czy też rozbudowanego menu, które swoim zasięgiem obejmie każdą podstronę i jest dostępne z każdej strony nie zaszkodzi stronie? Może przy takim rozwiązaniu w takim razie do mniej istotnych elementów dodawać parametr noflow?
    Grzebie się w tej tematyce, gdyż podczas stopniowej rozbudowy strony dotyczącej nauki angielskiego poleciała mi pozycja na najważniejsze słowa kluczowe (z pierwszych stron na ho ho ho albo i dalej) i być może właśnie to jeden z powodów moich problemów.
    Pozdrawiam

    • Wojciech Władziński

      Witaj,

      Zasada jest taka, że warto ze strony głównej linkować wewnętrznie to na co chcesz się pozycjonować (czyli strony z przypisanymi do nich pożądanymi frazami) + linki pomocne dla użytkowników. Tworzenie rozbudowanej nawigacji na SG – obejmującej wszystkie podstrony – ma sens tylko dla mniejszych witryn. Dla większych rozpraszanie mocy oraz nieczytelność nawigacji jest zupełnie bez sensu. Tworzenie mapy witryny zalecam poprzez stworzenie mapy xml i dodanie jej do GWT.

      Jeżeli chodzi o konkretnie Twoją stronę to na pewno jest jest to czynnik, który zaszkodził Twojej stronie. Parametr nofollow dawaj jedynie dla podstron nie zawierających znikomą ilość treści lub mało istotnych jak np. strona logowania. Problemu szukałbym gdzie indziej – skupiłbym się raczej na profilu linkowym. Może filtr ręczny? Sprawdzałeś w GWT?

  5. Tak, sprawdzałem w GWT i nie ma żadnych ręcznych działań. Problem wygląda typowo na jakąś karę algorytmiczną. Zmiana pozycji strony z dnia na dzień i to na przełomie czerwca / lipca pozwala mi domniemywać, że nie wynika to z zmian algorytmów google.

  6. A ja mam pytanie co do punktu:
    – Linki prowadzące do innych podstron możemy też wplatać w tekst opublikowany na stronie, tak by wykorzystywać użyte w nim słowa kluczowe.
    Jak to wykorzystać, jeżeli ze strony z której chcę wykorzystać w ten sposób słowo kluczowe, do linkowanej strony jest również link z menu, które zazwyczaj w kodzie jest pierwsze ?
    Biorąc pod uwagę First Link Counts taki link z treści jest nic nie warty.

    • Wojciech Władziński

      Musisz mieć na uwadze, że podstrony to także np. artykuły, których najprawdopodobniej nie linkujesz z menu.
      Poza tym bezpośrednie linki z artykułu do normalnej podstrony zwiększy ilość przejść (w zależności od popularności art.), zaangażuje to bardziej użytkownika przez co WO spadnie, wzrosną odsłony a dzięki temu ten link nabierze większego znaczenia nawet jeśli występuje także w menu.

      • Witam pana
        Wyczytałem iż można zamieszczać do stu linków na stronę.
        Jeśli mam 20 podstron to na każdą mogę dodać do 100 linków?
        czy też na 20 podstron oraz na stronę główną przypaść może 100 linków wewn. oraz zewn.?
        Pozdrawiam

  7. Linkowanie wewnętrzne jest na tyle ważne że dzięki niemu zyskujemy dostęp do najważniejszych elementów na stronie bez zbędnego grzebania, dlatego należy to robić z rozwagą by nie przesadzić i nie załapać jakiego filtra, czego by raczej nikt nie chciał.

    A ile waszym zdaniem można wsadzić linków w jeden artykuł? bo widziałem na kilku blogach około 5-7 a na innych zaś tylko z 2-3 linki

    • Wojciech Władziński

      Zależy to na pewno od długości artykułu w którym zamieszczane są linki oraz jakość stron linkujących/linkowanych (zew).
      Ale ogólnie nie ma zasady ściśle określającej ilości linków z art. (szczególnie jeżeli chodzi o linkowanie wewnętrzne).

  8. Bardzo fajny artykuł ale mam jedno pytanie. Jeśli najistotniejsza z punktu widzenia SEO treść znajduje się na jakiejś podstronie do której – jak wiadomo nie ma linku na wszystkich innych podstronach; a z kolei na KAŻDEJ podstronie jest link do podstrony jakiejś ogólnej, np. niech to będzie „Informacja o ciasteczkach” to nigdy w skali mojej witryny nie będę mieć tak, że do tej WAŻNEJ podstrony prowadzi więcej linków niż do mało ważnej „Informacji o ciasteczkach” – bo do tej „ciasteczkowej” prowadzi tyle linków ile podstron.

    Czy w takim układzie jest sens np. pewne linki, które muszą powtarzać się na każdej podstronie, a prowadzą do mało ważnych podstron (z punktu widzenia SEO) UKRYWAĆ? Albo pisać im rel=”nofollow” albo wykorzystać całą gamę innych narzędziu by wyciąć je z kodu HTML.

    Nie po to oczywiście, żeby te linki wyciąć w 100% – ale żeby np. zostawić 5 linków do „informacji o ciasteczkach” zamiast dotychczasowych 50’ciu – bo dzięki temu np. 15 linków prowadzących do strony wartościowej (z punktu widzenia SEO) będzie mieć realtywnie większą moc. Mam nadzieję, że coś się da z tego zrozumieć.

    Problem analogiczny byłby przy całym menu – skoro na każdej podstronie umieszczam menu dające dostęp zarówno do pierwszego jak i drugiego poziomu hierarchii strony – to do tych elementów będzie liczba linków taka ile podstron w serwisie. A wtedy strony wartościowe NIGDY nie będą konkurować z tymi wymienionymi w menu bo co najwyżej będzie ich … tyle samo co wszystkich z menu głównego. Może więc menu zrobić widoczne dla robota tylko do pierwszego pozoimu hierarchii?

    • Wojciech Władziński

      1. Tak, dla mniej wartościowych podstron np. jak wspomniałeś „informacji o ciasteczkach” lub strony logowania można dać rel=”nofollow” i ewentualnie zablokować indeksowanie owej podstrony.

      2. Zasadniczo w menu głównym strony umieszcza się strony najbardziej wartościowe/potrzebne. Biorąc jednak pod uwagę podany przez Ciebie przypadek to ciężko odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Pierwsza sprawa to każda witryna to inny przypadek i każdą z nich należy rozpatrywać pod innym kątem. Druga to musisz sobie postawić pytanie, które z tych stron chcesz wyróżnić a co za tym idzie ustalić głównym celem pozycjonowania. Trzecia to taka, że podstrony o większym zagnieżdżeniem już są przez Google traktowane jako te o mniejszym znaczeniu – tak więc nie ma potrzeby ich usuwania – choć w niektórych przypadkach miałoby to na pewno sens.

      • Bardzo dziękuję za odpowiedź – poczytałem dzisiaj inne Pana artykuły i zdecydowanie zostałem stałym czytelnikiem. Świetnie Pan pisze i porusza zdecydowanie aktualne i ciekawe tematy. Brawo.

        Co do meritum.Rozumiem jednak, że w ramach danego serwisu o wartościowości decyduje względna – proporcjonalna do wszystkich – liczba linków. Pokazując przykład: jeżeli chcę zdecydowanie skupić pozycjonowanie na podstronie XXX to lepiej będzie jeśli do podstrony XXX będzie prowadzić 40 linków, a do pozostałych podstron 5 linków niż jak do podstrony XXX będzie prowadzić wciąż linków 40, a do pozostałych podstron linków 39.

        Zdaje mi się, że względnie patrząc (a chyba tak będzie patrzyło Google) stosunek 40 do 5 jest lepszy (podstrona XXX jest ośmiokrotnie ważniejsza od pozostałych) niż stosunek 40 do 39 (podstrona XXX jest tylko troszeczkę ważniejsza od pozostałych).

        Czy to jest dobry tok rozumowania?

  9. Taka mała uwaga. w sumie jak widzę to wiele osób popełnia ten błąd przy linkowaniu wewnętrznym. Nie wiem jaki jest sens linkowania ze strony głównej w głąb serwisu na artykuły, a potem z powrotem z podstron z artykułami do strony głównej 🙂 Przeanalizowałem jedynie ten breadcrumbs Pana właśnie i jak widzę link do strony głównej w nim ma dofollow. Nie analizowałem nagłówka strony ale myślę, że jest podobnie.

    Pozdrawiam

  10. Zastanawiam sie nad dodaniem linków wewnetrznych z podstron produktów zwrotnie do strony głownej. Strona jest zbudowana na WordPressie, poza linkiem z top menu mam dodane breadcrumbs, po przeczytaniu pańskiego artukułu oraz wszystkich komentarzy (przydatnych 🙂 ) zaczynam miec watpliwości czy to przyniesie zamierzony prze ze mnie skutek jakim będzie wzmocnienie mocy strony głównej. Czy jest więc sęs by dodawa nastepny link do strony głównej?

    • Wojciech Władziński

      Zacznie Pani od tworzenia i promowania treści pisanej przez Panią (blog?). Stworzenia profili społecznościowych i także ich promowanie (reklamowanie). Uczestniczenie w społecznościach/grupach/forach związanych z branżą. Część naturalnych linków pozyska Pani właśnie w ten sposób.
      Oczywiście optymalizacja strony to ważna kwestia tak więc profesjonalista musi przeprowadzić audyt i ocenić co jest do poprawy.

  11. Ciekawy artykul.
    Nurtuje mnie jedna sprawa z ktora od dluzszego czasu nie moge sobie poradzic. Szperam w necie i nadal mam sporo watpliwosci jak z tego wybrnac.
    Chodzi o strone glowna http://www.national-tile.com. Optimizer powiadomil mnie, ze moj serwis ma zduplikowana tresc poprzez http://www.national-tile.com i http://www.national-tile.com/index.html. Ustawilem w index.html tak aby wuj Google nie mial problemu z wlasciwym indeksowaniem strony glownej a na niej linkow do wszystkich kategorii. Czy w menu HOME powinienem podawac link http://www.national-tile.com/ czy http://www.national-tile.com/index.html. Co mam czynic na podstronach? Ktora opcje wybrac?

    Drugie pytanie. Czy stosowanie Tytulow dla menu poprawia pozycjonowanie/indeksowanie strony? Np Home – Title „Main page”, About – Title „Everything about NT”, Collections – Title „Our products” etc. Jak dlugie moga byc tytuly? Tworzac strone zapomnialem a moze nie przywiazalem do tego zbyt duzej wagi i nie mam tytulow w menu. Czy powinienem to jak najszybciej naprawic i uzupelnic?

    Pozdrawiam serdecznie
    Krzysztof

  12. Pytanie.
    Czy linkowanie wewnętrzne względne i bezwzględne ma znaczenie, czy roboty takie linki inaczej widzą?
    W artykule poruszony jest linków bezwzględnych a ja stosuję względne i teraz się zastanawiam czy je zmienić.

  13. Fajny artykuł, ale mam jedna uwagę.
    Na podanym schemacie jest linkowanie tylko od najniższego poziomu do najwyższego (i odwrotnie).
    Nie powinno być również linkowania na tym samym poziomie, zwłaszcza jeśli są to strony powiązane tematycznie? :>

    • Wojciech Władziński

      Witam,

      Niestety nie ma narzędzia, które określi skuteczność linkowania wewnętrznego. Natomiast korzystając z informacji pobranych z Search Console oraz skanowania programem Screaming Frog lub DeepCrawl możemy sprawdzić czy jest ona wdrożona poprawnie.

Zostaw odpowiedź

Email nie będzie publikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz używać tych tagów HTML <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">

Oferuję szereg usług związanych z WordpressemSPRAWDŹ OFERTĘ
Przeczytaj inne:
Why SEOs Need To Stop Automating Email Outreach For Links

Email outreach is something that the SEO industry is obsessed with automating. Of all the things that I get asked...

Zamknij