Czego szukasz?

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytania związane z SEO lub Wordpressem wpisz frazę i czekaj na podpowiedzi lub kliknij enter! Wyniki pokazują także linki do zewnętrznych źródeł.

163 artykułów w bazie

Jak wdrożyć dane strukturalne, aby poprawić pozycję w Google?6 min read

6 min read" > dane-strukturalne

Wiedza teoretyczna z zakresu danych strukturalnych jest stosunkowo łatwa do znalezienia na wielu blogach oraz w supporcie Google. W artykule pokażę jak w łatwy sposób wdrożyć dane strukturalne na stronę internetową opartą na WordPress i nie tylko. Zacznijmy jednak od niewielkiej dawki teorii, która pozwoli zrozumieć czym są dane strukturalne i dlaczego są tak ważne pod kątem pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google.

Dane strukturalne – Specjalne fragmenty kodu służące do zdefiniowania i uporządkowania poszczególnych informacji znajdujących się na stronie internetowej. Pozwalają wyszukiwarkom internetowym lepiej interpretować rodzaj i znaczenie treści w witrynie. Umożliwiają wyświetlanie dodatkowych informacji bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Formaty danych strukturalnych: Microdata, RDFa oraz JSON-LD.

Do czego w praktyce służą dane strukturalne?
Główną zaletą stosowania schematów danych jest lepsza prezentacja wyniku w wynikach wyszukiwania Google. To przekłada się pośrednio na poprawę pozycji, na przykład poprzez poprawianie czynników behawioralnych, w tym CTR.

Jak sprawić, żeby Twój wynik wyszukiwania wyglądał w Google atrakcyjnie?
Należy wdrożyć schematy danych korzystając z jednej z możliwych metod. W przypadku WordPress mamy do dyspozycji mnóstwo wtyczek umożliwiających wdrożenie odpowiedniej struktury bez znajomości kodu html. Podobnie w przypadku innych rodzajów CMS jak: Joomla, Presta, Shopify, itd. Warto dodać, że na rynku jest sporo narzędzi, zarówno darmowych jak i płatnych.

Przykładem darmowej wtyczki WordPress umożliwiającej zarządzanie danymi strukturalnymi jest: WP SEO Structured Data Schema.  Warto dodać, że posiadając wiedzę programistyczną możesz wdrożyć rich snippets bez instalacji dodatkowych wtyczek, na zasadzie edycji kodu.

Kiedy stosować schematy danych?
Umieszczenie schematu danych jest wskazane dla niemal każdego rodzaju treści. Niezależnie czy mamy do czynienia z artykułami, opisami produktów lub usług, opiniami, blogami czy stronami firmowymi. Do dyspozycji mamy mnóstwo rodzajów struktur. Poniżej przykłady zastosowania najważniejszych rodzajów rich snippets.

Breadcrumbs

Dzięki konfiguracji breadcrumbs Google może prezentować adres strony w postaci uporządkowanej. Przykład:

schema breadcrumbs

Kod, który możemy zastosować na stronie w formacie JSON-LD umieszczamy zawsze pomiędzy znacznikami:
<script type=”application/ld+json”> oraz </script>. Wszystkie fragmenty kodu podaję w tym formacie.



Warto dodać, że bread crumbs można stosować dla każdego rodzaju strony: firmy lokalne, sklepy, blogi, itd. Kod umieszczony jest zazwyczaj na każdej podstronie serwisu.

Informacje kontaktowe

schema dane kontaktowe

Organization schema używamy zazwyczaj na stronie głównej. Dane strukturalne można zastosować dla większości serwisów internetowych, w tym dla:

  • firm lokalnych, ogólnopolskich oraz globalnych,
  • organizacji,
  • sklepów internetowych.

logo schema

Wskazanie lokalizacji grafiki przedstawiającej logo umieszczamy również w obrębie danych strukturalnych organization.

Search Box

search box schema

Google umożliwia umieszczenie dodatkowego wyszukiwania w obrębie danego serwisu. Aby dodać własną wyszukiwarkę bezpośrednio w wynikach wyszukiwania należy zastosować schemat danych typu WebSite. Należy podać informację o adresie docelowym po wyszukiwaniu danej frazy, która jest pobierana w zmiennej {search_term_string}. Przykład poniżej:

Artykuły

Dane strukturalne stosowane w artykułach pomagają zidentyfikować informacje o autorze, dacie publikacji, itd. Dane dotyczące artykułów definiujemy w schemacie NewsArticle.

Eventy

Schemat danych typu Event można stosować w przypadku nadchodzących wydarzeń takich jak: koncerty, wernisaże, wydarzenia sportowe i wiele innych. Zestaw informacji, które możemy umieścić jest stosunkowo bogaty.

Firmy Lokalne

local schema

Używanie schematów danych jest szczególnie korzystne w przypadku firm działających na rynkach lokalnych, w tym:

  • sklepów stacjonarnych,
  • firm usługowych typu salony kosmetyczne i fryzjerskie,
  • lekarzy różnych specjalizacji, ośrodków zdrowia,
  • restauracji, klubów,
  • i wielu innych.

Dane strukturalne zawierają między innymi: nazwę firmy, adres oraz godziny otwarcia. Przykład poniżej.

Dodatkowo można uzupełnić wartości priceRange oraz servesCuisine.

Produkty

schema product

Stosowanie danych strukturalnych dla produktów pozwala uzyskać większy CTR i poprawić pozycje słów, szczególnie z zakresu long tail. Gwiazdki z oceną oferowanego przedmiotu przyciągają uwagę i uwiarygadniają ofertę sprzedawcy. Poniżej przykłady.

Warto pamiętać, że poprawne wdrożenie danych strukturalnych nie daje gwarancji wyświetlania dodatkowych informacji w Google, ale znacznie zwiększa prawdopodobieństwo. Bardzo dużo zależy od jakości strony internetowej oraz historii domeny.

Dodając schema google na stronę należy zwrócić uwagę na poprawną implementację. Niepoprawne wdrożenie rich snippets może zaszkodzić pozycji strony. Google udostępnia darmowe narzędzie do testowania poprawności stosowanych schematów danych: https://search.google.com/structured-data/testing-tool

Więcej o rodzajach schematów danych można znaleźć tutaj:

Sławek Czajkowski

O Sławek Czajkowski

Właściciel w agencji reklamowej Kampanie SEO (www.kampanieseo.pl). Realizuje pozycjonowanie stron od ponad 10 lat. Specjalizacja: optymalizacja serwisów pod kątem UX oraz SEO, strategie SEM dla firm, audyty SEO. Certyfikowany Specjalista Google Adwords oraz Google Analytics.

11 komentarzy

  1. Używam wtyczki do danych strukturalnych i opisuje artykuły w search console notorycznie pokazuje mi, że nie mam fotki logo mimo, że dodaję… Czy poprawiać ręcznie mimo, że używam wtyczki….?

    • Sławek Czajkowski

      Można poprawić ręcznie. Podeślij adres podstrony z błędem to chętnie zweryfikuję. Generalnie błędy w schema są dość powszechne. Dla przykładu, wdrażając strukturę services nie zawsze jesteśmy w stanie podać cenę usługi, co w teście zostanie oznaczone jako błąd, ale Google mimo wszystko może skorzystać z pozostałych zdefiniowanych elementów o ile będą poprawne.

  2. Witam

    Panie Sławku bardzo fajny artykuł, dobrze opisany.
    Chcę uzyskać gwiazdki przy wyświetlaniu się w wynikach google, wstawiłem na stronę główną kod, sprawdziłem poprawność i wszystko jest OK, ale gwiazdki nie wyświetlają się. Typ znacznika jest jako organization a nie wiem czy nie powinien być jako produkt. Zależy mi na tym aby gwiazdki wyświetlały się do całej firmy, a nie do produktów. strona to: strona
    Jest to możliwe, czy może jeszcze czegoś brakuje w umieszczonym kodzie, proszę o wskazówkę ?

    • Sławek Czajkowski

      Rozumiem, że jako przez gwiazdki dla całej firmy rozumie Pan oceny, które są wyświetlane w tzw. knowledge graph lub knowledge panel, który wyświetla się po prawej stronie po wyszukaniu marki? Zakładając, że tak: te dane mogą być zaciągnięte z wizytówki Google. Nie ma możliwości manualnego wskazania, że chciałby Pan, żeby Google wyświetlało ogólną ocenę firmy bazując na gwiazdkach na stronie głównej. Oceny/gwiazdki bezpośrednio w wynikach Google są wyświetlane bardziej z myślą bardziej o produktach lub usługach. Poprawna implementacja kodu nie gwarantuje wyświetlania gwiazdek. Zależy to od wielu czynników, między innymi od wiarygodności konkretnej domeny.

  3. Panie Sławku,
    serdecznie dziękuje za wyczerpujący artykuł oraz opisane z detalami jego poszczególne elementy. Naprawdę warte polecenia.

Zostaw odpowiedź

Email nie będzie publikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz używać tych tagów HTML <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">

Oferuję szereg usług związanych z WordpressemSPRAWDŹ OFERTĘ
Przeczytaj inne:
panel-powiazania-analytics
Jak powiązać usługi Google Analytics i Webmastertools?

1. Po zalogowaniu się na konto gmail przechodzimy na adres: https://www.google.com/webmasters/tools/?hl=pl‎ 2. Klikamy w przycisk "Zarządzaj witryną" i w rozwiniętym...

Zamknij