seowordpress.pl

Jak wdrożyć do WordPressa atrybut hreflang

Jeżeli posiadacie stronę wielojęzyczną warto wiedzieć w jaki sposób oznaczyć poszczególne wersje językowe aby Google był w stanie bezbłędnie wykryć, która domena lub katalog skierowana jest do jakiej lokalizacji. Dziś pokażę w jaki sposób wdrożyć takie zmiany w WordPress.

Do czego służy rel=”Alternate” Hreflang=”x” ?

Wiele witryn ma charakter globalny, a ich treść jest przetłumaczona na różne języki i kierowana do użytkowników z konkretnych regionów. Atrybuty rel="alternate" hreflang="x" pozwalają Google wyświetlać adresy URL we właściwej wersji językowej lub regionalnej w wynikach wyszukiwania.

Więcej informacji o tym jak używać tagu hreflang znajdziecie tutaj: https://support.google.com/webmasters/answer/189077?hl=pl

Atrybut hreflang działa na poziomie pojedynczych podstron tak więc konieczne jest oznaczenie ich 1 do 1 jeśli posiadają one odpowiedniki na wersji z innym językiem. Ważne jest także aby obie wersje językowe posiadały tagi powrotne (czyli strona A linkowała do B i odwrotnie) 

Jest kilka rozwiązań dzięki którym możemy wdrożyć na nasz serwis ten tag. Na początku sprawdź w jaki sposób twoja witryna jest przetłumaczona:

1. Wtyczki tłumaczeń

Jeżeli używasz wtyczki dedykowanej do tłumaczenia swojej strony ustawienie tagów będzie bardzo proste:

WPML (płatna) – w tej chwili chyba najlepszy plugin do tworzenia wielojęzycznych stron opartych na WP – posiada wbudowaną opcję generowania tagów hreflang. Należy jedynie ją włączyć w opcjach Languages => SEO Options zaznaczając opcję pokazaną poniżej:

Polylang (darmowa) – ta wtyczka po poprawnej konfiguracji robi to automatycznie.

2. Strona tłumaczona ręcznie (bez wtyczek)

2.1 Należy zainstalować wtyczkę – Language Selector Related

2.2 Przechodzimy do ustawień wtyczki i ustawiamy tagi dla strony głównej. Dodajemy kolejny atrybut poprzez

Strona seowordpress.pl nie posiada innej wersji językowej dlatego też wpisane opcje są tylko przykładowe

 Jeżeli mamy ustawioną jakąś stronę statyczną jako stronę główną (w „Ustawienia => Czytanie”) będziemy musieli wejść w edycję wybranej strony i ustalić dla niej tagi w sekcji zaznaczonej na poniższym obrazku.

Wtyczka posiada oddzielne opcje ustalania języka dla poszczególnych sekcji naszej witryny jak strony głównej, kategorii / tagów:

Źródło: https://wordpress.org/plugins/language-selector-related/screenshots/

oraz postów i stron. Tak wygląda panel dla tych ostatnich:

Źródło: https://wordpress.org/plugins/language-selector-related/screenshots/

Bez problemu możemy linkować także do innych domen – jeśli np. posiadamy inną wersję na oddzielnej instalacji.

Kierowanie międzynarodowe w GWT (Search Console)

Aby przetestować poprawność wprowadzenia naszych zmian należy w Google Webmastertools (Seach Console) przejść do zakładki Ruch związany z wyszukiwaniem => Kierowanie międzynarodowe. Pamiętaj, że zgromadzone wcześniej dane potrzebują czasu na odświeżenie. Po wdrożeniu zmian sprowadź na swoją stronę Google bota (krótki poradnik jak to zrobić znajdziesz tutaj: https://www.seowordpress.pl/jak-szybciej-zaindeksowac-adres-url-pobierz-jako-google/).  Pamiętając jedynie, że w ostatnim kroku wybieramy „Indeksuj ten URL i jego linki bezpośrednie”.