PIWIK i WordPress, dlaczego warto spojrzeć na te statystyki
[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]
PIWIK to rozbudowane, darmowe rozwiązanie opensource do śledzenia użytkownika na stronie. Spośród innych rozwiązań najważniejsze jest chyba to, że nie posiada limitów posiadanych informacji (decyduje o tym nasz serwer), jest dostępny w 53 językach, instalacja przebiega w przeciągu kilku minut, a dodatkowo mamy aplikację mobilną.
Jak wiadomo, po drugiej stronie mamy Google Analytics i Yandex.Metrica. Ciężko jest oprogramowaniu OpenSource konkurować z takimi gigantami, a mimo tego jest w PIWIKu coś takiego, że momentami łatwiej jest z niego skorzystać, przede wszystkim osobom, które nie spędziły czasu na szkoleniach od usług Google.
Instalacja PIWIKA
PIWIKA znajdziemy tutaj, instalacja jest podobna jak w przypadku WordPressa. Chyba że mamy konto hostingowe z DirectAdmin z Installatronem, wtedy PIWIKA znajdziemy w sekcji “Ankiety i Statystyki”, wystarczy tylko kliknąć.
Tuż po instalacji zobaczymy poniższe okienko, logujemy się i rozpoczynamy naszą przygodę z PIWIKiem.
Dodajemy kod PIWIKa do naszego WordPressa
Od razu po zalogowaniu się do PIWIKA uzyskamy wskazówkę, aby wkleić kod śledzący do strony:
<!-- Piwik --> <script type="text/javascript"> var _paq = _paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (...) <!-- End Piwik Code →
Kopiujemy go i wklejamy tuż przed znacznikiem </body>, w sekcji ustawień motywu na kod Google Analytics lub też korzystamy z wtyczki PIWIKa dla WordPress. Jeżeli chodzi o wtyczkę, to konfigurujemy ją w prosty sposób, po instalacji podaje adres instalacji PIWIKA i klucz (Auth token).
Klucz pobieramy, przechodząc do ustawień PIWIKa, w prawym górny rogu.
Następnie przechodzimy do sekcji “Użytkownicy” i tam odnajdujemy dla naszego konta pole token_auth, ten klucz kopiujemy do naszych statystyk.
Rozglądamy się po PIWIKU
Chyba najbardziej wartościowe jest w PIWIKu sposób, w jaki prezentowane są nam dane. Jest to intuicyjny i dodatkowo od razu możemy dowiedzieć się wielu ciekawych informacji. (zdecydowaną większość z nich, jeżeli nie wszystkie odczytamy też np. w Google Analytics).
Bardzo ważne okienko, które od razu zobaczymy na stronie głównej. Pokazuje nam aktywność naszego odwiedzającego, datę i czas odwiedzin, czyli wszystko to, za co obecnie chaty do rozmowy z użytkownikami każą płacić po kilkadziesiąt dolarów miesięcznie.
Co najważniejsze, jeżeli stosujemy PIWIKa np. na 2 lub większej ilości naszych witryn, które podpięte są pod ten sam adres statystyk, tworzą nam się automatycznie profile użytkownika.
Dzięki temu możemy sprawdzić dokładne informacje, które posiadamy na jego temat, łącznie z tym, co dokładnie i kiedy u nas odwiedził, jak i w jaki sposób się do nas dostał. Kolejny ciekawy boks to lista zewnętrznych serwisów internetowych, tłumaczenie trochę nietrafione, ale same dane istotne, mamy tutaj witryny, które posiadają odnośnik do naszej.
Najbardziej istotna zakładka to prawdopodobnie AKTYWNOŚĆ, tutaj możemy najwięcej dowiedzieć się o naszych czytelnikach. Znajdziemy tutaj opcje:
- “Strony”, czyli strony odwiedzane przez użytkowników,
- “Strony wejść” są to strony, od których użytkownicy zaczynają przeglądać naszą witrynę, dzięki temu wiadomo, od czego zacząć optymalizację strony, jak i które strony są wysoko w wyszukiwarce, lub lubiane w social, trzeba je optymalizować, czyli obniżać współczynnik odrzuceń, a zwiększać konwersję, czyli sprzedaż, zapis na listę e-mail czy kliknięcie reklamy,
- “Strony wyjść”, są to strony, na których odwiedzający zakończył wizytę na stronie, zapewne większości osobom będą się one pokrywały z najpopularniejszymi stronami,
- “Tytuły Stron”, popularne strony według tytułu,
- “Wyszukiwarka”, hasła, których użytkownicy szukają u nas na witrynie z wykorzystaniem WordPressowej wyszukiwarki,
- “Linki zewnętrzne”, linki do witryn zewnętrznych, które mamy na stronie, w które kliknęli nasi użytkownicy u nas na stronie,
- “Pobrania”, tutaj widzimy, które grafiki lub materiały zostały pobrane ze strony, dobrze widać dzięki temu, które grafiki cieszą się największą popularnością,
- “Zdarzenia”, trzeba je definiować,
- “Treść”, ten element pozwala nam zrozumieć sposób, w jaki użytkownicy korzystają z treści na naszej witrynie.
Podsumowując, jest to narzędzie, które pozwoli nam uzyskać sporo informacji i co ważne podanych w wygodny i intuicyjny sposób. Oprócz tego do PIWIKa doinstalować możemy kilka rozszerzeń. Część z nich znajdziemy w sekcji Ustawienia => Zarządzanie => Wtyczki, dużo, z tych które tam widzimy, są niezbędne do codziennej pracy, a inne wyłączone. Warto sprawdzić, czy któraś z wyłączonych wtyczek nie jest nam potrzebna.
Mamy też Ustawienia => Zarządzanie => Sklep, gdzie możemy pobrać do naszego PIWIKa szereg dodatkowych wtyczek czy np. zmienić jego wygląd. To się nazywa “Sklep” zapewne na wzór sklepu z urządzeń mobilnych, ale tak naprawdę 99% wszystkiego, co możemy zainstalować za pomocą jednego kliknięcia, jest darmowe.
Podsumowując
Sądzę, że warto zajrzeć do tych statystyk i dać im szansę. Niestety, jeżeli instalujemy je na swoim serwerze, czekają na nas również wyzwania. Dobrze byłoby, aby statystyki posiadały swój certyfikat bezpieczeństwa i hosting, na którym stoją najlepiej, jeżeli byłby szybki. Dodając kod do strony, pamiętajmy, aby nie spowalniał on ładowania witryny lub jej nie blokował, jeżeli miałyby być niedostępne.
Nie można też zapominać o konieczności informowania użytkowników o tym, że wykorzystujemy ciasteczka.
- WordPress i zewnętrzne usługi – krótki przegląd aplikacji, które zepniemy z WordPressem - 4 stycznia 2020
- Pełna pętla WordPress - 4 stycznia 2020
- WordPress i Wcag czy można łatwo spełnić wymagania? - 4 stycznia 2020
- Kanibalizacja słów kluczowych, wstępna diagnoza i naprawa na WordPress - 4 stycznia 2020
- 7 prostych rozwiązań dla WordPress - 4 stycznia 2020
- Google Tag Manager i WordPress – błyskawiczny przepis - 4 stycznia 2020
- Jak uruchomić Instant Articles i Google AMP na WordPress ? - 4 stycznia 2020
- Rejestracja użytkowników na stronie WordPress, kompleksowe rozwiązanie palącego problemu - 4 stycznia 2020
- PIWIK i WordPress, dlaczego warto spojrzeć na te statystyki - 4 stycznia 2020
- Buddypress, czyli społeczność na WordPressie - 4 stycznia 2020
-
Linki Wewnętrzene i Sematyka
-
-
Budowanie linków
-
Sematyka
-
Budowanie linków nigdy nie było prostrze. Setki możliwości linków za jednym kliknięciem.
-
SEMRush
-
-
Profesjonalna platforma SEO
-
Online
-
SEMrush oferuje rozwiązania dla SEO, PPC, treści, mediów społecznościowych i badań konkurencyjnych.