Czego szukasz?

Jeżeli szukasz odpowiedzi na pytania związane z SEO lub Wordpressem wpisz frazę i czekaj na podpowiedzi lub kliknij enter! Wyniki pokazują także linki do zewnętrznych źródeł.

163 artykułów w bazie

Tworzymy forum dla czytelników (w oparciu o disqus.com, czyli tak jak na Antyweb)5 min read

5 min read" > forum-disqus

Niektóre pomysły są tak dobre, że nie można obok nich przejść obojętnie. Jednym z takich pomysłów jest wykorzystanie systemu komentarzy disqus.com do stworzenia forum.

W tym wpisie zaprezentuje jeden z wielu sposób na wykonanie tego. Skorzystam w tym celu z wtyczek, tak aby każdy mógł skorzystać z tego rozwiązania bez zagłębiania się w kod swojego motywu.

Warto wymienić na wstępie dobre i złe strony takiego rozwiązania. Na pewno plusem jest wygoda dla nas i użytkowników, którzy są przyzwyczajeni do tego systemu jak i mniejsze obciążenie dla naszego serwera. Pośród wad wymienić należy słabszą prędkość indeksowania i ograniczone możliwości rozwoju.

Tworzymy forum

Do stworzenia forum wykorzystam:

Oczywiście można obyć się bez WPBakery Visual Composer, jednak na potrzeby tutorialu pozwoli nam ona w łatwy sposób wyświetlić dane.

Rejestracja i podłączenie Disqus Comment System

Najważniejsze to zarejestrować się i podłączyć Disqus Comment System do swojego bloga. Warto na stronie opcji ustawić język polski i zmienić słowo komentarze na “odpowiedzi”.

Instalacja i konfiguracja User Submitted Posts

User Submitted Posts to darmowa i prosta w użyciu wtyczka, co ważne, jest ona wygodna dla nas – administratorów.

Po instalacji potrzebujemy skonfigurować zaledwie kilka opcji, pierwsza z nich to tłumaczenia.

user-sub

W następnej kolejności polecam włączyć Receive Email Alert, aby otrzymywać e-mail za każdym razem, kiedy ktoś chce dodać nowy wątek na forum. Ważne, aby w odpowiedni sposób skonfigurować również pola, które udostępniamy użytkownikom.

form-fields

Jeżeli chcemy zbierać za pomocą tego urządzenia bazę adresów e-mail, musimy pamiętać o odpowiednim regulaminie i poinformowaniu o tym fakcie użytkowników. Należy również pamiętać o haśle zabezpieczającym, dzięki temu boty nie wsypią nam setek niepotrzebnych tematów.

pyt-zabezp

Ostatnia rzecz podczas konfiguracji to przypisanie nowych wpisów do odpowiedniego autora i włączenie moderacji.

auth-ass

O czym warto pamiętać zakładając forum? Zakładając forum, musimy pamiętać o zabezpieczaniu samych siebie. Co prawda, forum to jak widać to samo co komentarze, ale dyskusja łatwiej może wymknąć się spod kontroli. Solidny regulamin to podstawa. Należy pamiętać, że warto wzorować się na już istniejących forach internetowych.

W tym momencie pozostaje nam stworzyć nową stronę, wstawić na nią [user-submitted-posts], a następnie czekać, aż użytkownicy rzucą się w wir dyskusji.

Rozwiązanie to ma jedną wadę, którą przekuć należy w zaletę, tzn. każdy nowy wątek to tak naprawdę nowy wpis, powoduje to, że jeżeli go zaakceptujemy, pojawi się on w kanałach nowości strony np. na stronie głównej czy kanale RSS.

Jak sobie z tym poradzić? Jest kilka sposobów:

  • wpisy dodawane do własnego typu wpisu, ale w tym wypadku nie znalazłem w ustawieniach wtyczki takiej możliwości,
  • wyłączenie wyświetlania autora w pętlach w motywie.

Forum powstało po to, aby ludzie na nim rozmawiali, trzeba je promować. A czy może być lepsza promocja niż wyświetlać nowe wątki w kanale nowości? Pamiętajmy, że jest to tak naprawdę darmowa treść, którą należy się tylko odpowiednio zająć. Dlatego też warto stworzyć specjalną ikonę wpisu, aby od razu było widać, że jest to wątek z forum, dodać nową kategorię np. forum. Choć warto pamiętać, że istnieją ciekawsze nazwy, przykładowo:

  • na stronie o robotyce ładniejsza nazwa to “dyskusje o waszych robotach”,
  • na blogu o czyszczeniu dywanów lepszą nazwą będzie “kącik waszych pytań i odpowiedzi”,
  • na stronie należącej np. do sklepu internetowego można to nazwać po prostu “dyskusje fanów sklepu XYZ”, łatwo domyślić się, że będzie to jakaś forma kanału z klientem,
  • na blogu, gdzie autor publikuje swoje zdjęcia natury, można umożliwić (ta wtyczka na to pozwala) wysyłanie własnych zdjęć, wtedy dobrą nazwą będzie “wasze prace”.

Niech tytuł od razu sugeruje, po co ktoś ma tam wejść i co znajdzie, samo “forum” niewiele znaczy.

Na stronie, gdzie dodaje się wątek, również warto zadbać o to, aby oprócz formularza od dodania nowego wątku, były nam najnowsze wątki, regulamin, krótki opis całego przedsięwzięcia. Wspominałem na początku, że opcjonalnie w tym celu skorzystać można z Visual Composera, ale również z Shortcodes Ultimate, czy napisać od zera. Korzystając z Visual Composera użyjemy bloku z nowymi wpisami według kategorii.

block10

Wykorzystując Shortcodes Ultimate, należy  stworzyć nowy pasek widgetów i wtyczką np. Category Posts Widget, dodać widget z kategorią “Forum” do treści strony. Każdy, kto koduje, najlepiej zrobi to robiąc… po swojemu. Przykładowa pętla dla kategorii z numerem id=15 (w moim przypadku kategorii forum).

Zakończenie, a właściwie co dalej?

Jak widać, od strony programistycznej przedsięwzięcie nie jest szczególnie wymagające. Największym wyzwaniem jest tutaj budowa społeczności. Im społeczność większa, tym więcej odwiedzin i wyświetleń, tym więcej darmowej treści i prestiżu, a właściwie marki forum, bloga lub witryny. Jeżeli dyskusje będą wartościowe, mamy szansę, aby były linkowane.

Profesjonalne treści, nieszablonowe kroje sukienek, porady kosmetyczne, których nie ma nigdzie indziej, pamiętajmy, że dopiero to spowoduje, że prosty, stworzony w 20 minut silnik prostego forum opartego o WordPress będzie żyć i kto wie, może trzeba będzie wtedy myśleć o dedykowanym rozwiązaniu. Tego życzę wszystkim z was.

Czytaj również

WordPress i zewnętrzne usługi – krótki przeg... System Wordpress jest tak silny jak dodatki, które możemy do niego podpiąć. Bez nich nikt nie zwróciłby na niego najmniejszej uwagi. Byłby on po prost...

8 komentarzy

  1. Forum z ręczną akceptacją każdego tematu z osobna? Czyste szaleństwo!

    Nie sprawniej dodać oddzielny typ wpisów na tematy, dać możliwość rejestracji/logowania i jedynie co to doglądać od czasu do czasu czy coś do usunięcie/ktoś do zablokowania/usunięcia?

    Dodatkowo włączyć SSO, czyli wspólne konta WordPressDisqus.

    Ale to i tak będzie takie sobie. Lepiej jak chcemy prostoty i szybkości to zainteresować się tematem typu esotalk czy jego nowsze wcielenie.

    • Hej @DMati, dzięki za komentarz.

      Widzę, że chyba nigdy nie prowadziłeś moderacji forum i jego animacji, być może miałeś, ale za nie odpowiadałeś.

      „jedynie co to doglądać od czasu do czasu czy coś do usunięcie/ktoś do zablokowania/usunięcia?” – niestety w ten sposób nie buduje się społeczności, profesjonalnego wyglądu forum, marki, ani niczego więcej.

      Dodatkowo jest kilka powodów dla których takie rozwiązanie jest prostsze:

      1. Nie musisz robić rejestracji i logowania, jest to nie tylko łatwiejsze dla użytkownika i wymaga od niego mniej akcji, ale i powoduje, że nie musisz rejestrować bazy w GIODO.
      2. Moderacja każdego wpisu pozwala Ci utrzymać nie tylko wysoki poziom merytoryczny miejsca, ale i uniknąć wpisów dotyczących obecnej polityki rządu lub krzywdzących inne osoby, pamiętaj, że zgodnie z Polskim prawem jako właściciel strony odpowiadasz za treści jakie masz u siebie na portalu.

      Takich skryptów jak esoTalk jest cała masa i spokojnie, zdaje sobie sprawę z istnienia też MyBB czy choćby BBpress. Natomiast ostatnio do postawienia forum typu Q&A wykorzystaliśmy Sabai Discuss, głównie ze względu możliwości oceniania wpisów przez odwiedzających.

      Sądzę, że najważniejsze to dopasować rozwiązanie do swoich potrzeb 😉

      • Widzę, że chyba nigdy nie prowadziłeś moderacji forum

        Moderuje 5 for. Prowadziłem 3 własne. Doglądam od czasu do czasu dyskusje i jak coś to banuje, usuwam, lub zamykam.

        Taka akceptacja każdego tematu jest dobra jak sporadycznie ktoś coś dodaje. Inaczej jesteś przyklejony do kokpitu, tym bardziej gdy prowadzisz serwis sam lub w 2/3 osoby. Aby to sprawnie przebiegało, a nie jak to wygląda z komentarzami na stronach. Dodaje komentarz i czekam, czekam, czekam, czekam na akceptację.

        Was tu patrząc na dół jest 6-ciu, a „trochę” musiałem poczekać aż mój komentarz będzie publiczny. Przy forum bym sobie odpuścił, bo przy takiej szybkości akceptacji tematów i komentarzy to jakby prowadzić rozmowy drogą mailową.

        Zarówno przy komentarzach jak i przy forach, większość woli dodać treść i czekać na odpowiedź a nie czekać aż łaskawie ktoś zajrzy do kokpitu i zaakceptuje treść.

        Nie twierdzę, że to złe podejście, tylko mało sprawne.

        1. Nie musisz robić rejestracji i logowania, jest to nie tylko łatwiejsze dla użytkownika i wymaga od niego mniej akcji, ale i powoduje, że nie musisz rejestrować bazy w GIODO.

        Łatwiejsze dla usera jest szczególnie wtedy gdy chce coś poprawić, dodać więcej 😉

        Co kłopotliwego z rejestracją/logowaniem? WordPress ma to wbudowane, tak? Proces rejestracji/logowania jest prosty, tak? Aby to jeszcze bardziej uprościć/przyspieszyć można dodać logowanie via SSO Disqusa lub via Facebook, Twitter, Google+….

        2. Moderacja każdego wpisu pozwala Ci utrzymać nie tylko wysoki poziom merytoryczny miejsca, ale i uniknąć wpisów dotyczących obecnej polityki rządu lub krzywdzących inne osoby, pamiętaj, że zgodnie z Polskim prawem jako właściciel strony odpowiadasz za treści jakie masz u siebie na portalu.

        Wysoki poziom merytoryczny zależy od użytkowników Twojego forum. Bez ich udziału nie będziesz miał co akceptować.

  2. Takich skryptów jak esoTalk jest cała masa i spokojnie, zdaje sobie sprawę z istnienia też MyBB czy choćby BBpress. Natomiast ostatnio do postawienia forum typu Q&A wykorzystaliśmy Sabai Discuss, głównie ze względu możliwości oceniania wpisów przez odwiedzających.

    No weź ale mybb czy bbpress to nie fora typu esotalk czy Discourse. To inna liga. To jakby zrównać starego forda mondeo z klasą S Mercedesa.

  3. @DMati zgadzam się ze wszystkim co napisałeś, ale tak jak mówię. Dopasowane do potrzeb, a skryptowi się przyjżę bliżej w takim razie temu co polecasz go 😉

Zostaw odpowiedź

Email nie będzie publikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz używać tych tagów HTML <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code class="" title="" data-url=""> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre class="" title="" data-url=""> <span class="" title="" data-url="">

Oferuję szereg usług związanych z WordpressemSPRAWDŹ OFERTĘ
Przeczytaj inne:
Wsparcie PDF w WordPressowych mediach

Wordpressa domyślnie wspiera trzy podstawowe typy mediów: obrazek, audio i video. Jeżeli zajdzie potrzeba możemy rozbudować jego funkcjonalność i pliki...

Zamknij